Review: De PlayStation 5

0
125
Review de playstation 5

Met een hoogte van veertig centimeter is de nieuwe De PlayStation 5 is ongetwijfeld de grootste spelcomputer die Sony ooit op de markt bracht. Dat heeft zo zijn redenen. De PlayStation 5 heeft namelijk een grote koeling aan boord. Die is nodig om het geluid zo laag mogelijk te houden bij het gamen. En daar zijn de specialisten van Sony hoorbaar in geslaagd. Hun nieuwe spelconsole werkt bijna geruisloos. Dat is ongetwijfeld een van de belangrijkste troeven in vergelijking met zijn voorganger, de PlayStation 4. Toch is het design van de PlayStation 5 nu al omstreden. Hij valt zeker niet op (of juist wel) met zijn ongewone rondingen en zijn bijzonder kleine voet die de stabiliteit van het toestel zeker niet bevordert. Wanneer je er een disc in brengt is de PlayStation 5 wél luidruchtig maar dat is gelukkig maar tijdelijk en gebeurt alleen wanneer je een game installeert. En toch eerder verrassend: de goedkopere PS5 is niet uitgerust met een discdrive waardoor deze veel geruislozer werkt  ook stiller is.

Grafische vooruitgang

Op grafisch vlak heeft de PlayStation 5 wel heel wat vooruitgang geboekt. Vergeleken met voorgaande consolegeneraties is het verschil niet zo groot. Heel wat spellen op het gloednieuwe toestel werken dikwijls op een resolutie van 4K, met zestig beelden per seconde. Dat maakt de games bijzonder scherp en vlot geanimeerd. De nieuwe PlayStation ondersteunt ook 5 raytracing. Dat geeft het licht op een natuurlijke en realistische manier weer. Populaire games zoals Spider-Man ziet er overdonderend uit.

Grafische vooruitgang, maar…

Toch is het op grafisch vlak niet allemaal zon en maneschijn. Zo is bijvoorbeeld bij Spider-Man raytracing alleen mogelijk bij een snelheid van dertig beelden per seconde. Wil je toch gamen met het dubbel aantal beelden per seconde? Dan zal je eerst de visuele optie moeten uitschakelen. Dat is uiteraard spijtig, maar moeten alles uit de kast halen en dus keuzes maken en dat is voor gamers niet altijd even handig.

Aangepaste opslag zorgt voor kortere laadtijden

In vergelijking met vorige spelconsoles werd de laadtijd van de PlayStation 5 opmerkelijk ingekort. Dat danken we aan de speciale SSD-opslag. Dat zorgt voor een meer dan viermaal kleinere laadtijd vergeleken met de voorganger, de PlayStation 4.

DualSense – gamepad

Een andere opmerkelijke vooruitgang is het gloednieuwe DualSense- gamepad. Dat laat je tijdens het games realistische vibraties voelen. Boven op de console werden zogenaamde trekkers geplaatst. Die veroorzaken weerstand bieden op de controller weerstand bieden. Dat zorgt voor verrassende resultaten. Zo voelt een boog die aangespannen is realistisch zwaar aan. Een machinegeweer waar mee gevuurd zorgt voor een forse terugslag.

Interface zorgt vaak voor verwarring

In tegenstelling met de interface van de PlayStation 4, voelt de PlayStation 5 vaak verwarrend aan. Dat is het resultaat van een vele bedienings- en koopknoppen en schermen vol informatie over de betrokken games.

Conclusie: op de PlayStation 5 is het aangenamer gamen

De PlayStation 5 werkt geruislozer dan al zijn voorgangers. Gecombineerd dat met de opvallend kortere laadtijden en grafische upgrades zorgt dit voor een aangenamere game- ervaring. Het gamepad van de nieuwe PlayStation is wellicht de grootste stap voorwaarts en je hebt een machine waarop het simpelweg fijner is om op te gamen. Dat zorgt er voor dat voor sommige acties in games veel vloeiende in elkaar bloeien. Als nu ook nog de bevoorrading op wieltjes loopt hebben de vele gamers wereldwijd weer iets om reikhalzend.