Ontspannen doe je zo

0
125
ontspannen doe je zo

Voel je je de hele tijd opgejaagd? Of heb je het idee dat je geen tijd hebt om even te pauze te nemen? Dat gehaaste gevoel komt velen vast bekend voor. Het kan erg verleidelijk om dan maar door te gaan en niet naar de signalen van je lichaam te luisteren. Wanneer je eenmaal in een workflow zit wil je proberen om alles zo snel mogelijk af te ronden. Toch is het van belang om soms even op de rem te trappen. Hierdoor kun je anderen beter helpen en ben je productiever. In deze blog lees je daarom over de kunst van het ontspannen. Lees snel verder!

 

Let op je ademhaling

Een van de meest praktische tips die je gemakkelijk gedurende dag kunt toepassen is het letten op je ademhaling. Wanneer je aan het werk bent, ben je gauw geneigd om hoger adem te halen. Je staat er misschien niet bij stil maar toch gebeurt het onbewust. Ga daarom om de paar uur eens na hoe je ademhaling is. Is deze hoog of juist rustig? Focus hierbij op iedere inademing en uitademing. Merk je al op dat hier een natuurlijke pauze in zit? Je hoeft hier niet een kwartier bij stil te staan want een minuut is vaak al genoeg om je ademhaling weer tot rust te brengen.

 

Schrijf in een dagboek

Na een hele dag werken en in de weer zijn kan het soms voelen alsof je hoofd maar door blijft draaien. Je analyseert nog even die ene lastige situatie op het werk en tegelijkertijd zit je met je hoofd bij de afwas die nog moet gebeuren. En, oja natuurlijk moet het hele huis ook schoongemaakt worden. Wanneer je in de stressmodus zit hebben we de neiging om steeds meer te gaan piekeren. Probeer eens om je gedachten de vrije loop te laten en alles op te schrijven wat er op een dag is gebeurd. Je kunt hier zelf zo uitgebreid in zijn als je wilt. Door letterlijk je gedachtes van je af te schrijven ga je er waarschijnlijk anders naar kijken. Dit helpt om alles weer beter te overzien en waardoor je jezelf beter kunt ontspannen.

schrijf in een dagboek

Sta stil bij de dingen waar je controle over hebt

Soms lijkt alles aan onze handen te ontglippen en heb je het idee dat je geen enkele controle meer kunt uitoefenen. Hierdoor kan er veel stress ontstaan. Dat is een logische reactie maar je kunt dit verminderen door te focussen op de dingen waar je nog wel controle over hebt. Denk bijvoorbeeld aan hoe je zelf op situaties reageert.