Online ondernemen was nog nooit zo belangrijk

0
909

Als ondernemer kom je vaak voor veel uitdagingen te staan. Soms komen deze uit onverwachtse hoek. Neem nou de corona crisis. Niemand was hier op voorbereid en je kon je er niet tegen wapenen. Sommige sectoren zijn enorm hard getroffen. Je kunt dan bij de pakken neerzitten of je kunt er op anticiperen. Zelfs in de lastigste gevallen vraagt het om een creatieve mindset en een oplossingsgerichte aanpak. Een van de sectoren die heel hard getroffen is, is de horeca sector. Maanden lang hebben zij geen omzet kunnen draaien en geen gasten mogen ontvangen en zelfs nu lijkt het einde nog niet inzicht. Hoe kun je als ondernemer hiermee omgaan en toch nog omzet weten te genereren.

Je staat er niet alleen voor

Ook al lijkt het nu wel zo, je staat er niet als ondernemer er alleen voor. Ook jouw personeel wil graag werken en ook de consument wil jou graag helpen. Maar hoe kun je deze markt anders bedienen dan je gewoonlijk deed? Allereerst is het belangrijk om niet uit beeld te raken bij je consument. Je kunt ze niet meer fysiek ontvangen maar je consument is niet verdwenen. Daarom is het belangrijk dan ooit te voren om online zichtbaar te zijn. Dit kan op verschillende manieren. Het begint bij een website waar in je jouw klanten van informatie kan verstreken. Hier kun je de laatste updates geven over jouw horecaonderneming.

Vervolgens moet je jouw bericht bij de consument brengen. Social media is het kanaal om dit te doen want bijna iedereen zit wel op een social kanaal. Begin dus zo snel mogelijk met het aanmaken met een LinkedIn, Instagram of Facebook account. Blijf in contact, ook jouw consument mist sociale contacten en hoe mooi is het om verhalen te delen met je gasten en leuke feedback te ontvangen.

Het personeel aan het werk zetten

Zonder gasten in je restaurant is er ook geen werk. Maar toch wil je jouw personeel behouden en het liefst aan het werk zetten. Social media is ontzettend populair onder jongeren en weten dit het beste te bedienen. Zet daarom een personeelslid in die ervaring heeft met deze media en vraag die persoon om zich hiermee bezig te houden.

Wees creatief

Geen mensen in je kroeg of restaurant? Dan breng je de kroeg naar de gasten toe. Hoe kun je dat doen? Start een leuk initiatief zoals bijvoorbeeld de Online Vrijmibo. Plan een datum en een tijd in waar je een online vrijdagmiddagborrel organiseert en communiceer dit naar je doelgroep. Hiermee kun je ook nieuwe klanten mee aantrekken want ook de corona pandemie houdt een keer op en dan moet je in de startblokken zitten om weer gasten te mogen ontvangen. Maak er een gezellig feest van online en laat de online bezoekers actief deelnemen met jouw online event. Organiseer bijvoorbeeld een pub quiz waarmee deelnemers een prijs kunnen winnen zoals een cadeaubon van jouw horecazaak. Als het een succes is en mensen zijn enthousiast dan praten zij erover met andere in hun netwerk. Zo trek je in no-time nieuwe klanten aan.

Maar hoe kun je hier nog een centje aan verdienen?

Omzet genereren is lastig in deze periode. Maar het is wel mogelijk. Verzin bijvoorbeeld een borrelbox die mensen kunnen bestellen voor de vrijdagmiddagborrel en laat deze bezorgen of afhalen. Groeit je social kanaal hard? Betrek andere bedrijven erbij om reclame te maken voor hen of vraag om sponsors. Zo kun je toch proberen om er het beste van te maken.