Wanneer jij met je bedrijf je strategie bepaald voor het volgende jaar worden er veel doelstellingen benoemd en overwogen. Extra omzet en een natuurlijke groei is elk jaar het doel, maar het is belangrijk om ook in te zien dat dit niet alles is. Een belangrijk onderdeel van je bedrijf is namelijk je naamsbekendheid: de mate waarin je doelgroep je kent en weet wat ze van je kunnen verwachten. We vertellen je hier meer over!
Waarom naamsbekendheid waarborgen?
We schetsen een scenario: jij wil schoenen kopen. Je gebruikt Google om het paar schoenen te vinden waar je naar op zoek bent, waarna je verschillende pagina’s ziet die deze schoenen aanbieden. Op dit moment is voor jou de keuze eigenlijk al gemaakt: één van de bedrijven ken je namelijk nog van de vorige keer dat je schoenen wou kopen. Je bent bekend met hun naam en hebt een positieve associatie, dus hebben de andere webshops eigenlijk niks meer te zeggen.
Je ziet wat er gebeurt: doordat het bedrijf een goede naamsbekendheid heeft t.o.v. anderen, maak je de keuze automatisch. Voor jou als bedrijf is het belangrijk om dit verhaal van de andere kant te bekijken: ben jij het bedrijf met deze naamsbekendheid, dan kiezen potentiële klanten dus automatisch voor je.
Hoe creëer je naamsbekendheid?
Het is natuurlijk makkelijker gezegd: om je naamsbekendheid te waarborgen, moet je het wel eerst hebben. Gelukkig is dit voor elk bedrijf mogelijk om te doen, door bijvoorbeeld de volgende acties te ondernemen:
- Identiteit op website: door je kleuren permanent aanwezig te laten zijn op je website, wrijf je je bedrijfsidentiteit gelijk in het gezicht van je bezoeker, natuurlijk wel op subtiele wijze. Hierdoor wordt je beter onthouden, aangezien kleuren beter onthouden worden.
- Social media: een andere manier van communicatie die goed werkt om je naam te onthouden, is directe communicatie. Via social media is dit eenvoudig te doen: je plaatst hier zelf iets, waarop je volgers vervolgens kunnen reageren. Mogelijke vragen worden beantwoord door je, waardoor je gemakkelijk een positieve associatie creëert.
- Google Ads: door in te springen op de meest gebruikte zoekmachine ter wereld, zorg je ervoor dat jouw bedrijf als eerste gezien wordt wanneer iemand naar jouw producten zoekt. Dit kan d.m.v. SEO, maar wil je zekerheid, dan kies je voor Google Ads.
Begin gelijk!
De hierboven benoemde acties zijn slechts voorbeelden: er zijn talloze mogelijkheden voor jou om je naamsbekendheid te verbeteren. Dit hoef je natuurlijk niet zelf te doen. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op www.traffictoday.nl en ontmoet een specialist waar je ads kunt uitbesteden, social media kunt laten doen of een andere online marketingdienst kunt laten uitvoeren!